تعمیر کمک فنر موتورسیکلت
همانطور که کمک فنر در خودرو ها یکی از اجزای مهم محسوب میشود, در موتور سیکلت ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی اهمیت کمک فنر در سیستم تعلیق موتورسیکلت از خودرو ها بسیار بیشتر است و اگر کمک فنر در موتورسیکلت به درستی کار نکند و یا دچار نقص شده باشد موتور سوار تعادل خود را در پستی بلندی های جاده از دست داده و حوادث ناگواری اتفاق بیفتد.
به همین دلیل همیشه باید از سالم بودن کمک فنر موتورسیکلت خود اطمینان پیدا کند
تعمیر کمک فنر
کمک فنر همیشه به هر دلیلی دچار نقص میشود اما همیشه هم لازم نیست کمک فنر خود را تعویض کنیم و میتوان با هزینه کمتر اقدام به تعمیر آن کنیم.
تعمیر کمک فنر موتورسیکلت هدایت
کمک فنر سازی هدایت با 20 سال سابقه در زمینه تعمیر انواع کمک فنر برای انواع موتورسیکلت ( کمک فنر موتور ان اس 200 – کمک فنر موتور پالس باجاج – کمک فنر تریل کمک فنر های معکوس )فعالیت درخشانی داشته و توانسته است رضایت مشتریان را جلب و از سراسر ایران مشتریان بالقوه ای داشته باشد.
مشتریانی که قصد ارسال کمک فنر موتور برای تعمیر دارند .کمک فنر خود را به طریق پست یا باربری به آدرس : تهران .میدان رازی .اول خیابان قلمستان نبش بن بست بیات ارسال میکنن و کمک فنر انها در همن روز تعمیر و آماده ارسال میشوند که مجدد به همان روش پست یا باربری به مشتری ارسال میگردد .
مشتریان از بابت تعمیر کمک فنر موتورسیکلت خود خیالشان راحت هست چون کلیه تعمیرات با تایید دیجیسیکلت و تضمین کیفیت ساخت به مشتری ارسال میشود .
نحوه ارسال کمک فنر موتور برای تعمیر
مهم نیست کجای ایران باشید .کافیست کمک فنر های خود را برای ما ارسال نمایید و در اولین و کمترین زمان کمک فنر های خود را با تضمین کیفیت و مورد تایید شرکت سعادت گستر آدلی تحویل بگیرید
امکان کشیدن فنر . تزریق گاز .تزریق روغن … با مناسب ترین قیمت و کمترین زمان
بیشتر بدانیم
کمکفنر موتورسیکلت قطعهای حیاتی برای جذب ضربات و افزایش پایداری است. انواع آن شامل کمکفنرهای روغنی، گازی و ترکیبی (روغن و گاز) است. جنس بدنه معمولاً از فولاد یا آلومینیوم است. کشورهایی مانند ژاپن، چین و تایوان از تولیدکنندگان اصلی هستند. برندهای معروف مانند **KYB** (ژاپن)، **Öhlins** (سوئد) و **Showa** (ژاپن) کیفیت بالایی دارند. در ایران، محصولات چینی و هندی بهدلیل قیمت مناسب، بیشترین سهم بازار را دارند.
موتورسیکلت ها دارای دونوع کمک فنر میباشند :
- 1– نیتروژن(گازی)
- 2- روغنی
۲. کمکفنر گازی (Gas-Charged Shock Absorber)
نحوه عملکرد:
این کمکفنرها ترکیبی از روغن و گاز نیتروژن تحت فشار هستند.
گاز نیتروژن در یک محفظه جداگانه (یا به صورت امولسیون با روغن) قرار دارد و از کف کردن روغن جلوگیری میکند.
فشار گاز، روغن را تحت فشار قرار میدهد و باعث میشود واکنش کمکفنر به ناهمواریها سریعتر و پایدارتر باشد.
مزایا:
عملکرد پایدارتر در شرایط سخت (مانند جادههای ناهموار، سرعت بالا یا بارگذاری سنگین).
کاهش اثر کف کردن روغن و افزایش طول عمر.
پاسخ سریعتر به تغییرات جاده (بهبود کنترل و پایداری).
معایب:
قیمت بالاتر نسبت به کمکفنرهای روغنی.
تعمیرات پیچیدهتر و نیاز به تخصص بیشتر.
ممکن است در جادههای شهری سفتی بیشتری احساس شود (برای برخی کاربران نامطلوب است).
۳. تفاوت اصلی بین کمکفنر روغنی و گازی
| ویژگی | روغنی | گازی |
|---|---|---|
| سیال اصلی | روغن هیدرولیک | روغن + گاز نیتروژن |
| پایداری حرارتی | متوسط (کف کردن روغن محتمل است) | بالا (گاز از کف کردن جلوگیری میکند) |
| قیمت | ارزانتر | گرانتر |
| نرمی/سفتی | نرمتر در جادههای شهری | سفتتر و واکنشگراتر |
| مصارف رایج | استفاده روزمره و جادههای آسفالت | مسابقات، جادههای خاکی، بارگذاری سنگین |
۴. کدام بهتر است؟
کمکفنر روغنی برای موتورسیکلتهای شهری و استفاده معمولی (مانند اسکوترها یا موتورهای دندهای سبک) مناسب است. قیمت پایین و نرمی بیشتر آن برای جادههای ایران (با وجود ناهمواریهای متعدد) میتواند گزینه مطلوبی باشد.
کمکفنر گازی برای استفاده سنگین (مانند موتورهای آفرود، مسابقات یا موتورهای با قدرت بالا) ایدهآل است. اگر بودجه کافی دارید و به دنبال عملکرد حرفهای و دوام بیشتر هستید، این نوع بهتر است.
نکته مهم در بازار ایران
در ایران، بهدلیل قیمت بالای کمکفنرهای گازی باکیفیت (مانند برندهای ژاپنی یا اروپایی)، بسیاری از موتورسواران به سراغ نمونههای گازی چینی یا ترکیبی روغن-گاز میروند که قیمت مناسبتری دارند اما کیفیت آنها اغلب پایینتر از برندهای معتبر است.
۲. کمکفنر گازی (Gas-Charged Shock Absorber)
نحوه عملکرد:
این کمکفنرها ترکیبی از روغن و گاز نیتروژن تحت فشار هستند.
گاز نیتروژن در یک محفظه جداگانه (یا به صورت امولسیون با روغن) قرار دارد و از کف کردن روغن جلوگیری میکند.
فشار گاز، روغن را تحت فشار قرار میدهد و باعث میشود واکنش کمکفنر به ناهمواریها سریعتر و پایدارتر باشد.
مزایا:
عملکرد پایدارتر در شرایط سخت (مانند جادههای ناهموار، سرعت بالا یا بارگذاری سنگین).
کاهش اثر کف کردن روغن و افزایش طول عمر.
پاسخ سریعتر به تغییرات جاده (بهبود کنترل و پایداری).
معایب:
قیمت بالاتر نسبت به کمکفنرهای روغنی.
تعمیرات پیچیدهتر و نیاز به تخصص بیشتر.
ممکن است در جادههای شهری سفتی بیشتری احساس شود (برای برخی کاربران نامطلوب است).
۳. تفاوت اصلی بین کمکفنر روغنی و گازی
ویژگی روغنی گازی سیال اصلی روغن هیدرولیک روغن + گاز نیتروژن پایداری حرارتی متوسط (کف کردن روغن محتمل است) بالا (گاز از کف کردن جلوگیری میکند) قیمت ارزانتر گرانتر نرمی/سفتی نرمتر در جادههای شهری سفتتر و واکنشگراتر مصارف رایج استفاده روزمره و جادههای آسفالت مسابقات، جادههای خاکی، بارگذاری سنگین ۴. کدام بهتر است؟
کمکفنر روغنی برای موتورسیکلتهای شهری و استفاده معمولی (مانند اسکوترها یا موتورهای دندهای سبک) مناسب است. قیمت پایین و نرمی بیشتر آن برای جادههای ایران (با وجود ناهمواریهای متعدد) میتواند گزینه مطلوبی باشد.
کمکفنر گازی برای استفاده سنگین (مانند موتورهای آفرود، مسابقات یا موتورهای با قدرت بالا) ایدهآل است. اگر بودجه کافی دارید و به دنبال عملکرد حرفهای و دوام بیشتر هستید، این نوع بهتر است.
نکته مهم در بازار ایران
در ایران، بهدلیل قیمت بالای کمکفنرهای گازی باکیفیت (مانند برندهای ژاپنی یا اروپایی)، بسیاری از موتورسواران به سراغ نمونههای گازی چینی یا ترکیبی روغن-گاز میروند که قیمت مناسبتری دارند اما کیفیت آنها اغلب پایینتر از برندهای معتبر است.





