تاریخچه موتور های بنلی
شرکت benelli در سال ۱۹۱۱ در شهر پزارو در ناحیه مارکه ایتالیا تأسیس شد و یکی از قدیمیترین کارخانه موتورسیکلت در ایتالیا میباشد .
اولین موتور بنلی در سال ۱۹۱۹ ساخته شد. در سال ۱۹۲۰ این شرکت اولین موتور کامل داخلی خود را ساخت، یک مدل تک سیلندر دو زمانه ۷۵ سی سی. یک سال بعد، در سال ۱۹۲۱، بنلی با استفاده از موتور ساخته خود که تا آن زمان به یک مدل ۹۸ سی سی تبدیل شده بود، اولین موتورسیکلت کاملاً داخلی خود را ساخت.و در جنگ جهانی اول نیز نقش پر رنگی در زمینه تعمیر قطعات تانگ و ادات نظامی داشت . بیوه ترزا بونی بنلی با درک شرایط مردم به دلیل جنگ جهانی و از داستن سرمایه های خود اقدام به تولید دوچرخه کرد که میتوان گفت یک از ناب ترین ایده بشریت بود .
در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و برسی چند مدل از موتور های بنلی ساخته شده از زمان تولید اولین موتور بنلی تا کننون و اخرین مدل تولید شده و همچنین و موتور های موجود در بازار ایران را بررسی نماییم .
قدیمی ترین و اخرین مدل موتور بنلی
شرکت بنلی و برادران بنلی در اوایل پایان جنگ جهانی اول اقدام به تولید موتورسیکلت های سبک و اسکوتر وسپا نمودند که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفت و توانست در سه سال حدود 5 هزار موتورسیکلت به فروش برساند .شرکت بنلی تمرکز خود را بر روی انجین های تک سیلندر جمع کرد و توانست وارد بازار امریکا هم شود . اما شرکت ژاپنی هوندا تمام زحمات برادران بنلی را با تولید موتور های دوسیلندر و چهار سیلندر بر باد داد و توانست بسیار سریع وارد بازار جهانی شده و باعث ورشکستگی شرکت بنلی شود .
شرکت های متعددی سعی بر تولد دوباره بنلی داشتن که هرگز موفق نشدن . تا این که شرکت شرکت Qianjiang چین با خرید سهام شرکت بنلی توانست به بنلی جان دوباره دهد .
مالک چینی با حفظ دفاتر طراحی و ساخت در شهر بخش بزرگ تولید را به چین انتقال داد . مالک جدید بنلی برای ورود به بازار موتورسیکلت هند اقدام به سرمایه گذاری مشترک با گروه DSK هند نمود.
در ان زمان 51 درصد سهام شرکت مشترک از آن شرکت هندی DSK و مالکیت 49 درصد بقیه سهام به بنلی تعلق گرفت. بنلی شش مدل موتورسیکلت با انجین و قیمت های متفاوت در این بازار عرضه کرده که شامل انواع مدلهای ارزانتر TNT 25 مجهز به انجین تک سیلندر 250 سی سی، و TNT 300 دو سیلندر 300 سی سی،TNT 600i و مدل 600GT با انجین چهار سیلندر 600 سی سی، مدلTNT 899 با انجین سه سیلندر 898 سی سی و موتورسیکلت پرچمدار TNT R با انجین سه سیلندر 1131 سی سی می باشد.
در حال حاضر قطعات موتور بنلی در خود چین تولید و به بازار عرضه میگردد .
ورود موتور های بنلی به بازار ایران
بهمن ماه سال 1394بود که شرکت نیکران پاسارگاد نمانیدگی موتور های بنلی در ایران را اخد کرد و توانست موتو های بنلی را وارد بازار ایران بکند
نیکران پاسار گاد کار خود را با 3 نسخه موتورسیکلت های بنلی اغاز کرد .tnt15 -tnt 25 – tnt250
در این افتتاحیه نمایندگان شر کت های لاستیک پیرلی و شرکت rk نیز حضور داشتن و در مورد خدمات خود توضیحاتی را ارایه کردند .
موتور بنلی 150 همان tnt15 با حجم موتور 148 سی سی جزو محصوات پایین رده با پیشرانهی تک سیلندر ۱۲ اسب بخاری و جعبه دندهی ۵ سرعته با کلاچ روغنی از دیگر مشخصات این موتورسیکلت است. قیمت قطعات موتور بنلی .
موتور tnt25 باجحم موتور 250 سی سی جز محصولات میان رده و پیشرانهی ۲۵ اسب بخاری به همراه جعبه دندهی ۶ سرعته مجهز شده است.
و موتور بنلی 250 تی ان تی دارای دو سیلندر و جز محصولات بالا رده و پیشرانهی دو سیلندری ۲۵۰ سیسی با قدرت ۳۱.۵ اسب بخار وظیفهی تامین توان حرکتی پیشرانه را در TN 250، را بر عهده دارد . توضیحات بیشتر در مجله خبری موتور سیکلت …